សម្បូរព្រៃគុក» ​ជាឈ្មោះ​កាត់​បារាំង?

ខ្ញុំបាន​បកស្រាយពី​ «គុក» និង «គុហ៍» ​នៅ​ប្លុក​មុនរួចហើយ នៅទីនេះ​ខ្ញុំ​សុំបកស្រាយ​លើ​ការណ៍​ដែល​នាំឲ្យ​ពិបាកប្រែ​និង​ពន្យល់ពាក្យ «សម្បូរព្រៃគុក»។ ជាទូទៅ​ប្រាសាទ​ខ្មែរ​មួយ​ចំនួន​មានឈ្មោះដូច​ជា «ព្រៃគុក» «ព្រៃប្រាសាទ» ឬ «ព្រៃក្តី» ដែល​មានន័យជារួម​ថា «​ព្រៃរបស់ប្រាសាទ» ឬ «ព្រៃដែលមាន​ប្រាសាទ» ពោល​គឺសំដៅ​ទៅ«​ដី​ព្រៃ​​»​ដែល​​មានប្រាសាទ​ក្នុងនោះ ពុំមែន​សំដៅ​ទៅ​លើ​ឈ្មោះប្រាសាទផ្ទាល់ឡើយ (ត្រង់នេះ​សូម​មិត្ត​អ្នកអាន​មើល​អត្ថបទ​របស់​អ្នកគ្រូពៅ សាវរស ដែល​ខ្ញុំ​ប្រែសម្រួល​មួយវគ្គខ្លីជាខ្មែរ​នៅ​ខាងចុង​ប្លុកអំពី​គុក)។ ដោយឡែក​ កាលណាគេ​ថែម​«សម្បូរ» ​ពីមុខ​ «ព្រៃគុក» ការពន្យល់ពាក្យនេះទៅ​ជា​ពិបាក​។ វចនានុក្រមពន្យល់ពាក្យ «សម្បូរ» ថាជា «កិរិយាសព្ទ ឬ គុណនាម. ពេញ​ពាស, បរិបូរ​ក្រៃ​ពេក, គរគោគ : ទឹក​ភ្លៀង​សម្បូរ, ស្រុក​សម្បូរ។ សម្បូរ​ពោរ​ពាស សម្បូរសល់​ផល ។ សម្បូរហូរ​ហៀរ សម្បូរ​គរគោក ។ល។»  ដូច្នេះបើ​យើង​ប្រែ «សម្បូរព្រៃគុក» ថា សម្បូរទៅ​ដោយ«​ព្រៃរបស់ប្រាសាទ» ឬ «ព្រៃដែលមាន​ប្រាសាទ» វាទៅជាឆ្គង​ឬចម្លែកព្រោះ​នាម​នៅពេល​នេះ​គឺ «ព្រៃ» ពុំមែន​ប្រាសាទឡើយដែល​ខុសពី​ន័យថា​ «សម្បូរប្រាសាទ​»។ នេះ​ក៏ព្រោះកន្សោម​ពាក្យនេះ​វា​ចម្លែក​មែន! ព្រោះវាជាកន្សោមពាក្យ​កាត់​បារាំង! ចាំខ្ញុំនឹងបង្ហាញហេតុផល​ជូន​ដូចតទៅ៖

រូបថត​អ្នកស្រាវជ្រាវបារាំង​សំខាន់ៗដែល​ចាប់ផ្តើមស្រាវជ្រាវនៅ«សម្បូរព្រៃគុក» (រូបថតទាំងអស់ជាកម្មសិទ្ធរបស់សាលាបារាំង EFEO)
សូមមិត្ត​អ្នកអានបង្វិលពេលវេលា​ថយ​ក្រោយ​ជាមួយ​ខ្ញុំទៅកាន់​ស្រុកខ្មែរ​ក្នុងសម័យ​អាណាព្យាបាល​បារាំង​នៅចន្លោះ​ឆ្នាំ១៨៩៤ និងឆ្នាំ១៩២៨។ នេះជាពេល​ដែល​បារាំងចាប់ផ្តើម​ស្រាវជ្រាវពី​បុរាណវិទ្យា​ ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ និង សិលាចារឹក​ខ្មែរ ដែល​នាំពួក​គេ​ឲ្យធ្វើដំណើរ​គ្រប់ទិសទី​រុករក​ប្រាសាទ រូបចម្លាក់ និង​សិលាចារឹក។ ចាប់ពីឆ្នាំ១៨៩៤ គេបាន​ទៅដល់ខេត្តកំពង់ស្វាយ (កំពង់ធំសព្វថ្ងៃ) ពិសេស​ទៅដល់ក្រុមប្រាសាទដែល​យើងសព្វថ្ងៃស្គាល់ថា «សម្បូរព្រៃគុក»។ តើ​នេះជាឈ្មោះដែល​គេហៅ​នៅ​ជំនាន់នោះ​ឬទេ? តើ​លោក​បារាំង​ទាំង​អស់នេះ​ហៅ​ក្រុមប្រាសាទនេះ​ថាម៉េច? សូមមើល​ឈ្មោះ​ដែលគេប្រើ​ក្នុងរបាយ​ការណ៍ចំនួន១០ តាមកាលប្រវត្តិ​ឆ្នាំ​និមួយៗដូចខាងក្រោម៖
១. Adhémard Leclère (1894) នៅទំព័រ៣៧១-៣៧២៖ Prasat-kuk ប្រាសាទ-គុក  (ចំណាំ «–» នៅចន្លោះពាក្យទាំងពីរ) គឺ «ប៉មដែលមានរាងដូចឡ»។
២. Étienne Aymonier (1900) នៅទំព័រ៣៧២៖ Sambuor សម្បូរ ឬ សម្បួរ
៣. Lunet Delajonquière (1902) នៅទំព័រ២២៥៖ Sambuor សម្បូរ ឬ សម្បួរ
៤. Henri Parmentier (1913) នៅទំព័រ២១៖ Prei Kuk ព្រៃគុក
៥. Louis Finot (1912) នៅទំព័រ១៨៤៖ បោះពុម្ពមុន​តែ​រិះគន់​​អត្ថបទឆ្នាំ១៩១៣ របស់លោក​ Parmentier ដោយ​ឲ្យ​ប្រើឈ្មោះ Sambuor or Saṃbór អានថា​សម្បូរ
៦. L. Arousseau (1922) នៅទំព័រ៣៩០៖ Sambor Prei Kuk សម្បូរព្រៃគុក
៧. Jeanne Leuba (1925)៖ Sambor-Prei Kuk សម្បូរ-ព្រៃគុក
៨. Henri Parmentier (1927)ទំព័រ ៤៥-៤៦៖ Saṃbór-Prei Kŭk សម្បូរ-ព្រៃគុក (ចំណាំ «–» នៅចន្លោះពាក្យ)
៩. Victor Goloubew (1927) ទំព័រ ៤៨៩-៤៩២៖ Sambor Prei Kuk សម្បូរព្រៃគុក (គ្មាន «–» នៅចន្លោះពាក្យ)
១០. Louis Finot (1928)ទំព័រ ៤៣៖ Saṃbór Prei Kŭk សម្បូរព្រៃគុក (គ្មាន «–» នៅចន្លោះពាក្យ)
ឈ្មោះ​ផ្សេងៗដែលគេហៅក្រុមប្រាសាទ «សម្បូរព្រៃគុក» ចាប់ពី​ឆ្នាំ១៨៩៤ ដល់ ១៩២៨។ ខ្ញុំចែកជាពីរក្រុម៖ ក្រុមខាងលើមានឈ្មោះដើម​ថា«ប្រាសាទគុក» ផង​និង​យកតាមលោក Lunet de Lajonquière ផង ឯក្រុមខាងក្រោម​តាមលោក Henri Parmentier។
តាមរយៈឯកសារទាំងនេះ យើង​ឃើញថាឈ្មោះ​«សម្បូរព្រៃគុក» កើតចេញ​ពី​ «ជម្លោះលេខយោង» ៣ដងក្នុងរយៈពេល១៧ឆ្នាំ​ ពីឆ្នាំ១៩១១ ដល់១៩២៨ ​រវាង​លោក Henri Parmentier (ហង់រី ប៉ារម៉ង់ទីយេ) និង Louis Finot (ល្វី ហ្វ៊ីណូត៍ ជាគ្រូ​សំស្ក្រឹតនៅ​ព្រៃនគរ​​របស់​លោកតា​ ជួន ណាត​ និងលោកតា ហួត​ តាត)។
លោក Henri Parmentier ទៅធ្វើការស្រាវជ្រាវ​នឹងគូរ​ប្លង់ក្រុម​ប្រាសាទ​ «សម្បូរព្រៃគុក» លម្អិតមុនគេ​នៅឆ្នាំ១៩១១។ ក្នុងអត្ថបទ​មួយ​បន្ថែមលើ​បញ្ជីសារពើភណ្ឌស្ថានីយបុរាណនៅស្រុកខ្មែរ (1913: 21-22) លេខយោងទី១ គាត់សរសេរថា៖ “ទីតាំងភូមិ​នេះឈ្មោះសម្បូរ (ឲ្យអានថា​ សំ-បុ គឺកញ្ឆក់​ស្រៈខាងចុង)។ ដោយឈ្មោះនេះងាយ​នឹង​ច្រឡំជាមួយសម្បូរ​មួយទៀត (ក្រចេះ) Lajonquière សរសេរ​ដោយ​ខុសទំនងថា Sambuor​(សម្បួរ)ទៅវិញ។ ខ្ញុំយល់ថាគួរណាស់តែ​ប្រើឈ្មោះ​ដែល​អ្នកស្រុកទីនេះប្រើគឺ ប្រាសាទព្រៃគុក « les sanctuaires de la forêt des Kŭk » (ប្រាសាទនៅព្រៃគុក)។ អ្នកស្រុកខ្មែរគេប្រើ «គុក​» ហៅប្រាសាទតូចៗ។
ក្រោយឃើញរបាយការណ៍នេះ (មុនពេលបោះពុម្ពមួយឆ្នាំ) លោក Louis Finot (1912: 184) ក្នុងលេខយោង១ នៅផ្នែក «សិលាចារឹកនៅសម្បូរ» សរសេរថា៖ “ឈ្មោះដែលអាចផ្ទៀងផ្ទាត់បានរបស់ភូមិនេះគឺ Sambór (សម្បូរ) រីឯប្រាសាទគេហៅថា «ព្រៃគុក»។ ទាំង Leclère និង Lajonquière គ្មាន​អ្នកណា​ស្គាល់ឈ្មោះនេះទេ គឺប្រហែលជាឈ្មោះដែល​អ្នកស្រុកបង្កើតឡើងដើម្បីបំពេញចិត្ត​អ្នកស្រាវជ្រាវ​ក្រោយគេ (គឺរិះគន់លោក Parmentier)។ វាហាក់​មិនចាំបាច់ប្តូរពីឈ្មោះភូមិដែលគួរឱ្យចាប់អារម្មណ៍ ទៅប្រើឈ្មោះដែលគ្មាន​ន័យនេះទេ។ ឈ្មោះ Sambuor ឬ Sambór ប្រាកដជាក្លាយមកពី​ Śaṃhupura (ឝម្ភុបុរ) ពុំខាន។”
តមក​ទៀតរហូត​ដល់​១៥ឆ្នាំក្រោយ​ទើប​​លោក Parmentier (1927: 45-46) លេខយោងទី១ តបទៅវិញថា៖ “អ្នកស្រុកមិនបាន​ឲ្យ​ឈ្មោះប្រាសាទ​ដែល​ពួកគេស្ទើរតែមិនស្គាល់ហើយគេ​កម្រនឹងធ្វើកិច្ចពិធីនៅ​ប្រាសាទទាំងនេះផង។ អ្នកស្រុក​សម្បូរ​ជូន Lajonquière ទៅ​មើល​តែផ្នែកមួយតូច​ប៉ណ្ណោះ … នៅពេលគេយល់ពីអ្វីដែលយើងចង់រក ហើយឈប់ប្រកែក​ថាគ្មានវត្តមានប្រាសាទ​នៅក្បែរនោះទៀត អ្នកស្រុកទាំងនេះទទួលស្គាល់ថាមានប្រាសាទផ្សេងឯទៀតនៅក្នុង «ព្រៃគុក»។ អ្នក​ដំណើរ​អឺរ៉ុបដំបូងគេ ប្រហែលជាដាក់ឈ្មោះក្រុមប្រាសាទនេះតាម​ឈ្មោះភូមិជិតខាងគឺ ភូមិ​«សម្បូរ» តែកែប្រែពាក្យទាំងខុស​​​ទំនងជា​ Sambuor (សម្បួរ) ​ដែលគ្មានអ្នក​តំបន់នេះស្គាល់​ទៅវិញ។ យើងគួរតែកំណត់ប្រើឈ្មោះ​ស្រដៀង​​ទៅ​នឹងពាក្យដែល​អ្នកស្រុកហៅ ជាជាងប្រើ​ឈ្មោះដែលគ្មាន​អ្នកស្គាល់​(Sambuor) នេះ ឬក៏​ជៀសវាង​ប្រើឈ្មោះដែលនាំឲ្យ​ច្រឡំមួយនឹង «សម្បូរទន្លេ» (គឺសម្បូរ​ក្រចេះ) ផង។ ដូច្នេះ​ដំណោះស្រាយ​សាមញ្ញបំផុត ដើម្បីជៀសវាងការភាន់ច្រឡំ​ផង​ និងការបាត់បង់អនុស្សាវរីយដើម​ដែលអាចមាន​ក្នុងឈ្មោះ  «សម្បូរ» (Śaṃbhupura?)នោះផង យើងគួរប្រើ «ឈ្មោះស្ទួន​» គឺ «Saṃbór-Prei Kŭk» (សម្បូរ-ព្រៃគុក) ដែល​គ្មានអ្វីពិបាកក្រៅ​ពីឈ្មោះវែងនោះទេ។”
សូមចំណាំថាសំណើរបស់លោក Parmentier មានសញ្ញា «–» នៅចន្លោះពាក្យទាំងពីរគឺ «សម្បូរ-ព្រៃគុក» ពោល​គឺ​ យកឈ្មោះ​«សម្បូរ»​ដែល​គេ​ស្គាល់​មុន​ដាក់ពី​ខាងមុខ​ ឯឈ្មោះ​«ព្រៃគុក» ​ដាក់​បន្ថែម​ពី​ក្រោយ។ តែយើងឃើញថា​ ការប្រើតមកទៀតគឺនៅត្រឹមតែ «សម្បូរព្រៃគុក»​ ដែលយើងស្គាល់សព្វថ្ងៃនេះដោយគ្មានដាក់សញ្ញា «–»។ ត្បិតតែ Arousseau (1922) និង Leuba (1925) បោះពុម្ពមុនលោក Parmentier (1927) ក៏ពិតមែន​ រាល់អំណះអំណាង​ទាំងអម្បាលមាន​នៅក្នុងអត្ថបទទាំងពីរ​គឺយក​តាម​លោក​ Parmentier ច្រើន​។ នៅក្នុង​អត្ថបទកាសែត​របស់​អ្នកស្រី Jeanne Leuba (ជា​ភរិយា​លោក​ Parmentier គាត់​ទៅ​សម្បូរព្រៃគុក​ជាមួយ​ប្តី​តាំងពី​ឆ្នាំ ១៩១១) ប្រាប់ថា​គាត់ទៅសម្បូរព្រៃគុក​ជាមួយលោក​ Parmentier ម្តងទៀតក្នុងឆ្នាំ១៩១៦។ ដូច្នេះលោក Parmentier និងអ្នកស្រី Jeanne Leuba ប្រហែល​ស្នើ​ឲ្យប្រើ «ឈ្មោះស្ទួន» ថា «សម្បូរ-ព្រៃគុក» តាំងពី​ឆ្នាំ១៩១៦​មកម្លេះ​តែទើបនឹងបាន​បោះពុម្ព​សៀវភៅនៅឆ្នាំ ១៩២៧។ លោក Louis Finot (1928) បញ្ចប់​សេចក្ដី​ត្រឹម​សរសេរ​យោង​ទៅតាមរបាយ​ការណ៍របស់​លោក Victor Goloubew (1927) ថាជា​ Saṃbór Prei Kŭk «សម្បូរព្រៃគុក» ដោយគ្មានដាក់សញ្ញា «–» មកដូច្នេះដែរ។ រហូតមកទល់​ទសវត្ស​ឆ្នាំ១៩៦០ លោក​ Bernard-Philippe Groslier ប្រហែលជាសន្មត់ឲ្យប្រើឈ្មោះជាអក្សរកាត់ថា SPK ដូច្នេះ​សូមចំណាំទុក​អក្សរកាត់នេះ។
សរុបសេចក្តីមកឈ្មោះ ​«សម្បូរព្រៃគុក» ជាពាក្យកូនកាត់​ដែល​មាន​មេបា​ជាបារាំងពីរ​រូបគឺលោក Henri Parmentier និងលោក​ Louis Finot។ ដូច្នេះហើយបាន​ជា​ការបកស្រាយ​ឈ្មោះនេះរមែង​តែឆ្គង ព្រោះបើយោងតាមទម្រង់នេះគួរប្រើ​ថា «ព្រៃគុក​នៅភូមិសម្បូរ» ឬឲ្យខ្លី «ព្រៃគុក​សម្បូរ» ដូចគ្នា​នឹង​ «បន្ទាយស្រីដំដែក» កុំឲ្យច្រឡំនឹងបន្ទាយស្រីដែលគេស្គាល់គ្រប់គ្នា ឬ«សម្បូរ​ក្រចេះ»។ តែដូចខ្ញុំសរសេរ​នៅក្នុងប្លុក​មុន​មកហើយថា ដោយយើងទម្លាប់សរសេរ «សម្បូរព្រៃគុក» មកប្រហែល៩០ឆ្នាំហើយ​ ដូច្នេះ​ពុំមានកិច្ច​ចាំបាច់អ្វីនឹងដោះដូរទៀតឡើយ គ្រាន់តែស្គាល់ពីប្រវត្តិនិង​ដំណើរដើម​ទងរបស់វាជាការស្រេច។ ដូច្នេះ​ឈ្មោះ ​«សម្បូរព្រៃគុក» មានន័យសាមញ្ញថា៖ «ព្រៃប្រាសាទនៅភូមិសម្បូរ»។ ចំពោះពាក្យសម្បូរ និង ឝម្ភុបុរ ខ្ញុំនឹង​លើក​មកនិយាយ​នៅវគ្គក្រោយៗទៀតកុំ​ឲ្យ​ចាក​ប្រធាន​នៅ​ទី​នេះ​។

លោក Henri Parmentier ធ្វើកន្លែងស្នាក់នៅក្នុង​ប្រាសាទតោ(?)នៅសម្បួរព្រៃគុកក្នុងឆ្នាំ១៩១១ (រូបថតនេះជាកម្មសិទ្ធរបស់សាលាបារាំង EFEO តែខ្ញុំចម្លងរូបពី​ Facebook post ថ្ងៃទី០៩ ខែកក្កដា ឆ្នាំ២០១៧ របស់លោក ឈុម ម៉េងហុង)
ជម្រាបមិត្តអ្នកអានថា ករណីប្រើឈ្មោះផ្សេង​របស់អ្ន​កស្រាវជ្រាវ​ទៅដាក់ឲ្យ​ស្ថានីយបុរាណ​មាន​មកទល់សព្វថ្ងៃ។ ឧបមាដូចជាក្រុម​ឡភាជន៍នៅភ្នំគូលែន​ជាដើម។ អ្នកស្រាវជ្រាវ​ក្នុងទសវត្សឆ្នាំ១៩៩០ ឲ្យឈ្មោះថា «ឡអន្លង់ធំ» ទៅតាមឈ្មោះភូមិអន្លង់ធំ​ដែលគេត្រូវឆ្លងកាត់។ តែអ្នកស្រុកនៅទីនោះតាំងពី​ជំនាន់​លោក Aymonier មក​ហៅ​ឡនេះថា «ឡថ្នល់ម្រេច» ឬ «សំពៅធ្លាយ» មកទល់សព្វថ្ងៃ។ ខ្ញុំនិងលោកឆាយ រចនា នៅក្នុងអត្ថបទ​រួម (Miksic et al 2009) ​បាន​ស្នើឲ្យត្រលប់ទៅប្រើឈ្មោះដើមវិញ​ព្រោះពុំទាន់ហួសពេលនៅឡើយ។ តែរឿងប្រើឬ​មិន​ប្រើជាសិទ្ធរបស់ស្មេរ​ម្នាក់ៗ យើងខ្ញុំគ្រាន់តែសរសេរថា «ឡថ្នល់ម្រេច» (ឬគេស្គាល់ថា «ឡអន្លង់ធំ») Thnal Mrech (a.k.a Anlong Thom) ដូច្នេះជាការ​ស្រេច (Chhay et al 2013)។ ឧទាហរណ៍​មួយទៀតនៅបរទេសគឺ «វប្បធម៌ Lapita» “Lapita Culture”​ របស់កោះប៉ាស៊ីហ្វិក​នៅតំបន់​ មេឡានេស៊ី ឬ Near Oceania និង Remote Oceania ភាគខាងលិច។  ដោយ​ស្តាប់អ្នកស្រុក​មិនច្បាស់ អ្នកស្រាវជ្រាវ​អាមេរិកកាលពី​ឆ្នាំ១៩៥៦ ហៅ​ស្ថានីយកំណាយមួយ​​នៅរដ្ឋ New Caledonia (កោះ​ស្ថិតនៅទិសឥសានធៀបនឹង​ទ្វីបអូស្ត្រាលី)​ថា Lapita (អាន​ថា​ ឡា​-ភិថា)​ តាមពិតឈ្មោះដើម​ដែល​អ្នកស្រុក​ហៅគឺ Xapetaa អានថា ហា-ភី-ថា​ ទៅវិញ (សូមមើល Sand et al 1998)។ តែដោយ​សារឈ្មោះ Lapita នេះ​ល្បីល្បាញរួច​ទៅ​ហើយ គេក៏សន្មត់ប្រើឈ្មោះនេះ​ដរាបរៀងមក។
សូមអរគុណដែលបានអានមកដល់ត្រឹមនេះ! ដល់ពេលដែល​មិត្តអ្នកអានត្រឡប់​មកបច្ចុប្បន្នវិញហើយ! ចុងបញ្ចប់ខ្ញុំសូមឲ្យអ្នកស្រាវជ្រាវ ព្យាយាម​ប្រើឈ្មោះ​ដើមតាមដែលអាចធ្វើបាន។ តែយើងទាំងអស់គ្នាក៏ត្រូវចំណាំ​ដែរថា ធម្មតាអ្នកស្រុកអាចមាន​ឈ្មោះ​ច្រើន​សម្រាប់ហៅកន្លែងតែមួយ​ ដូច្នេះឲ្យអារកាត់ថាមួយណាត្រូវឬខុសនោះពុំបានឡើយព្រោះត្រូវ​ទាំងអស់។ ម្លោះហើយ សូមសន្មត់យក​ឈ្មោះដែលគេនិយមជាងគេ​តែ​ដាក់លេខយោងសម្គាល់​ថា​មាន​គេប្រើ​ឈ្មោះផ្សេងទៀត​ទៅជាការស្រេច។
មួយវិញទៀត​អ្វីដែល​​ខ្ញុំ​ចង់​បង្ហាញមិត្ត​អ្នកអាន​នៅទីក្នុងសំណេរនេះដោយ​ប្រយោលគឺ​ «រាល់ការ​វិភាគ​ទាំងអស់ តោងវិល​ទៅ​រក​ដើមហេតុ​របស់​ប្រធានបទ» ​ចូរជៀសវៀងវិភាគ​ប្រធានបទ​អ្វីមួយ​ដោយ​ផ្អែក​តែ​លើ​​សណ្ឋាន​បច្ចុប្បន្ន​របស់វា​។ លោក​អ្នកអាចប្រដូច​វិធីនេះ​ទៅ​នឹង ការវិភាគជំងឺរបស់គ្រូពេទ្យព្រោះ​នេះជាគោលការណ៍រួម​ដូចគ្នា។ ​គ្រូពេទ្យរមែង​សួរ​រក​ដើម​ហេតុ​ឬ​អក្ការៈរបស់​អ្នកជំងឺ​សិន​ រួច​យក​ទៅ​ប្រៀប​ធៀប​នឹង​មេរៀន​និង​បទពិសោធន៍ដែល​ខ្លួន​មាន​ដោយ​សួរ​ថា​តើ​អក្ការៈដែល​រៀបរាប់​មកនេះ​ដូច​ជំងឺណា​មួយ​ជាង​គេ ទើប​គេសន្និដ្ឋាន​ថាអាចជាជំងឺអ្វី​ត្រូវព្យាបាល​របៀប​ម៉េច។ ការវិភាគលើប្រធានបទខាងលើ​ក៏ដូច្នុះដែរ។
សង្ឃឹមថា​អ្នកទាំងអស់គ្នា​រីករាយ​ស្កប់ស្កល់​​នឹង​ដំណើរ​វិលថយក្រោយ​លើកនេះ ហើយការដេញដោលអំពីឈ្មោះ​សម្បូរព្រៃគុក​ក៏គង់ស្លេះត្រឹមនេះ!  ខ្ញុំនឹងនិយាយពីរឿងផ្សេងនៅអត្ថបទលើក​ក្រោយទៀត​៕
ហូណូលូលូ ១១ កក្កដា ២០១៧
ហេង ពិភាល់
ឯកសារពិគ្រោះ
  1. Arousseau, L. 1922. “Lettre de M. G. Groslier et Réponse de La Rédaction Du Bulletin.” Bulletin de l’École Française d’Extrême-Orient 22: 389–91.
  2. Aymonier, Étienne. 1900. Le Cambodge: Le Royaume Actuel, Vol 1. Paris: Ernest Leroux.
  3. Chhay, Rachna, Piphal Heng, and Visoth Chhay. 2013. “Khmer Ceramic Technology: A Case Study from Thnal Mrech Kiln Site, Phnom Kulen.” In Materializing Southeast Asia’s Past: Selected Papers from the 12th International Conference of the European Association of Southeast Asian Archaeologists, Volume 2, edited by Marijke J Klokke and Véronique Degroot, 2:179–95. Singapore: NUS Press.
  4. Finot, Louis. 1912. “Notes d’archéologie cambodgienne.” Bulletin de la commission archéologique de l’Indochine 1: 183–93.
  5. Finot, Louis. 1928. “Nouvelle inscriptions de Sambor.” BEFEO 28: 42–46.
  6. Goloubew, Victor. 1927. “Chronique: Sambor Prei Kuk.” Bulletin de l’Ecole Française d’Extrême-Orient 27: 489–92.
  7. Lajonquière, Lunet de. 1902. Inventaire Descriptif Des Monuments Du Cambodge, Vol 1. Paris: Ernest Leroux.
  8. Leclère, Adhémard. 1894. “Fouilles de Kompong-Soay (Cambodge).” Comptes rendus des séances de l’Académie des Inscriptions et Belles-Lettres 22 (5): 367–378.
  9. Leuba, Jeanne. 1925. “Le groupe de Sambor-prei kuk,” March 18. http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k7554234q.
  10. Miksic, John N., Rachna Chhay, Piphal Heng, and Visoth Chhay. 2009. Archaeological Report on the Thnal Mrech Kiln Site (TMK 02), Anlong Thom, Phnom Kulen, Cambodia. ARI Working Paper 126. Asia Research Institute, National University of Singapore.
  11. Parmentier, Henri. 1913. “Complément à l’inventaire descriptif des monuments du Cambodge.” Bulletin de l’Ecole française d’Extrême-Orient 13 (1): 1–64.
  12. Parmentier, Henri. 1927. L’art khmèr primitif. Vol. 1. 2 vols. Publications de l’École française d’Extrême-Orient. Paris: Librairie nationale d’art et d’histoire.
  13. Sand, Christophe, Karen Coote, Jacques Bole, and Andre Ouetcho. 1998. “A Pottery Pit at Locality Wko013a, Lapita (New Caledonia).” Archaeology in Oceania 33 (1): 37–43.

No comments:

Post a Comment

លោកអ្នកដឹងទេថា! តើសម្បតិ្តវប្បធម៌ជាអី្វ ?

នាពេលបច្ចុប្បន្ននេះយើងតែងតែងលឺជារឿយៗ ថាអ្នកនេះអ្នកនោះ ស្រលាញ់  សម្បតិ្តវប្បធម៌ ស្ទើរតែគ្រប់ៗមាត់។ ប៉ុន្តែពួកគេមួយចំនួនប្រហែលជាមិនទា...