តើស្គាល់​ក្រុម​ប្រាសាទសម្បូណ៍ព្រៃគុក នៅ​ខេត្ត​កំពង់ធំ​ ហើយឬនៅ?


 សេចក្ដី​ផ្ដើម​
    ក្រុម​ប្រាសាទសម្បូណ៍ព្រៃគុក ស្ថិត​ក្នុងភូមិ​សម្បូណ៍ ឃុំ​ឈើទាល ស្រុក​ប្រាសាទ​សម្បូរ ខេត្តកំពង់ធំ តាមផ្លូវ​ជាតិ​លេខ​៦៤ ពី​កំពង់ធំ​ទៅ​ព្រះវិហារ ត្រង់ចំណុច​ខ្សែស្រប​លេខ X: ១៥០ ៤៥៩ និង Y: ១៤២២១៣៥ ។ ពី​ដើម​នៅ​តំបន់​សម្បូណ៍ព្រៃ​គុក​មានព្រៃ​គុក​៣ គឺ : ១- ព្រៃ​គុក​, ២-​ព្រៃ​ស្រល់​, ៣-​ព្រៃ​គ្រូ​កែ ទើប​គេ​ហៅ​ប្រាសាទ​ទាំងនោះ​ថា ប្រាសាទសម្បូណ៍ព្រៃគុក ហើយ​ពាក្យ​នេះ​មកពី​ពាក្យ​សម្បូរ និង​ព្រៃ​គុក ។​
ប្លង់​នៃ​ក្រុម​ប្រាសាទសម្បូណ៍ព្រៃគុក (​ម​.​ត្រា​ណេ + អួ​ង​វន​, ១៩៩៨)








  តំបន់​សម្បូណ៍​ព្រៃ​គុក ជា​ព្រះ​រាជធានី​ទី​២ របស់​ខ្មែរ នា​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ គឺ​ព្រះរាជាណាចក្រ​ចេនឡា ដែល​បាន​ចាប់​ពន្លក​នៅ​ស្រេ​ដ្ឋ​បុ​រៈ នៅ​ចម្ប៉ា​សាក់ ប្រទេស​លាវ បន្ទាប់ពី​ព្រះរាជ​ធានី​វ្យា​ធ​បុ​រៈ ឬ​អង្គរបុរី​នៅ​នា​សម័យ​នគរ​ភ្នំ នៅ​ខេត្តតាកែវ​បច្ចុប្បន្ន ។​


    ក្រុម​ប្រាសាទសម្បូណ៍ព្រៃគុក ត្រូវ​ចែកចេញ​ជាច្រើន​រចនាប័ថ្ម ដែល​កសាង​នៅ​ចុង​សម័យ​នគរ​ភ្នំ និង​សម័យ​ចេនឡា នា​ដើម​សតវត្ស​ទី​៧ រហូតដល់​ពាក់កណ្ដាល​សតវត្ស​ទី​៧ ពោលគឺ​ ក្នុង​រជ្ជកាល​នៃ​ព្រះបាទ​ភ​វ​វរ្ម័នទី​១ មណ​ន្ទ្រ​វរ្ម័ន និង​ឥសាន​វរ្ម័នទី​១ ។ រីឯ​ព្រះ​រាជធានី​ឥសាន​បុ​រៈ​វិញ មាន​ចម្ងាយ ២ គីឡូម៉ែត្រ ពី​ក្រុម​ប្រាសាទសម្បូណ៍ព្រៃគុក​ទាំង​នោះ ដែល​ស្ថិតនៅ​ជិត​ដង​ស្ទឹងសែន ហើយ​មាន​ចម្ងាយ​ប្រមាណ​ជា ៣០ គ​.​ម ពី​ទី​រួម​ខេត្តកំពង់ធំ ។ ទីក្រុង​ឥសាន​បុ​រៈ​នេះ​មាន​ទំហំ ១ គ​.​ម ៤​ជ្រុង ហើយ​នៅ​ជុំវិញ​មាន​ប្រាសាទ​ជាច្រើន​ត្រពាំង ស្រះ ផ្លូវ​គមនាគមន៍ ដែល​សព្វថ្ងៃនេះ​ត្រូវបាន​ខូចខាត​បែកបាក់​ខ្ទេចខ្ទាំ ដោយ​កប់​ជ្រៅ​ក្នុង​ដី ។​
ការធ្វើដំណើរ​, ទេសភាព​ទន្លេ​សែន និង​បឹង​ក្បែរ​ប្រាសាទ​





   តាមពិតទៅ​ប្រាសាទសម្បូណ៍ព្រៃគុក ត្រូវបាន​ចែកចេញជា​ច្រើន​ក្រុម តែមាន​ប្រាសាទ ៣ ក្រុម​ដែល​ធំ ហើយ​សំខាន់​ជាងគេ គឺ​ក្រុម​ប្រាសាទ​សម្បូ​ណ៍ ក្រុម​ប្រាសាទឫស្សីរលៀក និង​ក្រុម​ប្រាសាទ​របង​រមាស​។ គួរ​កត់សម្គាល់ថា ក្រុម​ប្រាសាទ​សម្បូ​ណ៍​ដែលជា​ក្រុម​ប្រាសាទ​សំខាន់​ជាងគេ​បំផុត​ត្រូវបាន​បែងចែក​ជា​បី​ក្រុម​ទៀត គឺ​ក្រុម​ប្រាសាទ​ខាងជើង ក្រុម​ប្រាសាទ​កណ្តាល និង​ក្រុម​ប្រាសាទ​ខាងត្បូង​។ ក្រៅពីនេះ​យើង​ឃើញ​មាន​ក្រុម​ប្រាសាទត្រពាំង​រពាក់​និង​ក្រុម​ប្រាសាទ សណ្តាន់​ជាដើម ។​
គំនូស​ប្រាសាទ S1, ប្រាសាទ S1 និង ក្បាច់​សរសរ​ពេជ្រ​

   ជានិមិត្តរូបនៃចក្រវាឡ ដោយហេតុថា រាល់តួប៉មកណ្តាលនៃប្រាសាទនីមួយៗ តំណាងឲ្យភ្នំសិនេរុ ឬព្រះសុមេរុ ស្នូលនៃពិភពលោក ក្រុមប្រាសាទសម្បូណ៍ព្រៃគុក ស្ថិតក្នុងទីក្រុងឥសានបុរៈ/ឥសានបុរី ឬសម្បូណ៍ព្រៃគុក ដែលបានទទួលនូវការបំផ្លិចបំផ្លាញគ្រប់បែបយ៉ាងទាំងអស់ តំរូវឲ្យមានការអភិរក្សជាបន្ទាន់។ ពិតណាស់ហើយ ចាប់តាំងពីឆ្នាំ ១៩៩៤មក ក្រោមការដឹកនាំរបស់ក្រសួងវប្បធម៌ និងវិចិត្រសិល្បៈ ជាមួយលោកអួង វន យើងបានត្រួសត្រាយ កាប់ឆ្ការព្រៃ និងជួសជុលប្រាសាទត្រឹមតែពីរប៉ុណ្ណោះ ដូចជា ប្រាសាទអាស្រមមហាឥសី និងប្រាសាទតោ​។ ក៏ប៉ុន្តែ ជារួម ប្រាសាទដទៃៗឯទៀតពុំទាន់ត្រូវបានអភិរក្សនៅឡើយ លើកលែងតែប្រាសាទN1 ដោយមហាវិទ្យាល័យវ៉ាសេដា ជប៉ុន។
ប្រាសាទ S2 មុន និង ក្រោយ​អភិរក្ស​

    បើនិយាយម្យ៉ាងទៀត ការអភិរក្សបូជណីយដ្ឋានសម្បូណ៍ព្រៃគុក និងទីក្រុងឥសានបុរីខាងលើនេះនៃអាណាចក្រចេនឡា ជាពិសេសក្រុមប្រាសាទរបងរមាស និងស្រីគ្រប់លក្ខណ៍ដែលស្ថិតឆ្ងាយបន្តិច គឺជាការចាំបាច់បំផុត ខកខានពុំបាន បើប្រសិនជាគេចង់អភិរក្ស និង អភិវឌ្ឍន៍បេតិកភ័ណ្ឌជាតិ ដោយចីរភាព។

I. ក្រុម​ប្រាសាទសម្បូណ៍​
    ១. ក្រុមប្រាសាទខាងជើង
        ​កាលបរិច្ឆេទ​នៃ​ប្រាសាទ​មួយចំនួន នៃ​ក្រុម​ប្រាសាទ​សម្បូណ៍ គឺ​ស្ថិតក្នុង​អន្តរកាល រវាង​នគរ​ភ្នំ និង​ចេនឡា ពោលគឺ​នៅ​ចុង​ស​.​វ.​ទី​៦ ដើមទី​៧ ។ បែបផែន​សំណង់​សាងសង់​លើ​ទួល​រាង​៤​ជ្រុង​ទ្រវែង មាន​ផ្ទៃក្រឡា ២,៥២០ ហិកតា ។ កំពែង​ខាងក្រៅ មាន​គោ​បុ​រៈ​តូច​នៅ​គ្រប់​ទិស​ទាំង​៤ ត​ភ្ជាប់​ដោយ​កំពែង​ធ្វើ​អំពី​ថ្មបាយក្រៀម ។
ប្លង់​ក្រុម​ប្រាសាទ​សម្បូរ (​ខាងជើង​) និង ​គំនូស​ក្លោងទ្វារ​នៃ​ប្រាសាទ N1 (​អួ​ង​ វន ១៩៩៧)

   កំពែង​ទី​២ មាន​គោ​បុ​រៈ​ចូល​ពី​ទិសខាងកើត ត​ភ្ជាប់​ព័ទ្ធជុំវិញ​ដោយ​កំពែង​អំពី​ថ្មបាយក្រៀម នៅ​ចន្លោះ​កំពែង​ទី​១ និង​ទី​២ មាន​ប្រាសាទតូចៗ​៥ តែ​នៅសល់តែ​តួ​ប៉ម​មួយ​ជា​រាង​ទួល​ប៉ុណ្ណោះ ,​នៅ​ជ្រុង​កំពែង​ទី​២ ខាង​ឥសាន​មាន​ស្រះ​ទឹក​មួយ​ដែរ ដែល​រីងស្ងួត​សព្វថ្ងៃនេះ ។ នៅលើ​ខឿន​មាន តួ​ប៉ម​ប្រាសាទ​កណ្ដាល​មួយ នៅ​គ្រប់​ជ្រុង​តូចៗ​មានកូន​ប្រាសាទតូចៗ​៤ នៅ​ចន្លោះ​ខឿន​និង​កំពែង​ទី​២ មាន​បល្ល័ង្ក​រាង​៤​ជ្រុង​ស្មើ រំលេច​ដោយ​ក្បាច់​វិចិត្រ​ចំនួន ១០ នៅ​នឹង​ដី ។ មួយចំនួនធំ​នៃ​ប្រាសាទ ក្នុង​ក្រុម​ប្រាសាទ​ខាងជើង​ត្រូវបាន​សាងសង់ឡើង​ក្នុង​រជ្ជកាល​របស់ ព្រះបាទ​ភ​វ​វរ្ម័ន ពោលគឺ មុន​រជ្ជកាល​របស់​ព្រះបាទ​ឥសាន​វរ្ម័នទី​១ ដូចជា​អាស្រម​មហាឥសី​និង​ប្រាសាទជ្រៃ​ជាដើម (N18) ។​
ប្រាសាទជ្រៃ (N18) មុន​ការអភិរក្ស​, មើល​ពី​ចំហៀង ​និង​សិលាចារឹក​នា​ស​.​វ​.​ទី ៦ (​ថត ១៩៩៤)

       ​ក្រៅពី​ក្រុម​ប្រាសាទ​ទាំង​៣​នេះ នៅមាន​ប្រាសាទ​ឥដ្ឋ​មួយចំនួនទៀត ដែល​ស្ថិតនៅ​មិន​ឆ្ងាយ​ពី​បរិវេណ​នេះ​ប៉ុន្មាន​ទេ ។​
        ​ក​. ប្រាសាទ N17 អាស្រម​មហាឥសី​
        ​ប្រាសាទ N17 ស្ថិតក្នុង​សម័យកាល​ខុសគ្នា​នឹង​ក្រុម​ប្រាសាទ​ផ្សេង​ដទៃទៀត បានជា​យើង​ត្រូវ​បញ្ចូល​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​នេះ​ក្នុងសម័យ​វប្បធម៌​នគរ ភ្នំ  ពោលគឺ​មុន​ការ​លេចធ្លោរ​ឡើង នៃ​ឥសាន​បុ​រៈ ឬ​ទីក្រុង​របស់​ព្រះបាទ​ឥសាន​វរ្ម័នទី​១ ដែល​ត្រូវជា​បុត្រ​ដ៏​ឆ្នើម​របស់​ព្រះបាទ​ម​ណេ​ន្ទ្រ​វរ្ម័ន នា​ចុង​សម័យ​នគរ​ភ្នំ ។​
ប្រាសាទអាស្រមមហាឫស្សី មុន​និង​ក្រោយ​ការជួសជុល និង​ក្បាច់​ជា​រង្វង់​ក្រចកសេះ (គុឌុ)

      ​ដូច​ប្រាសាទ​ហាន់ជ័យ​ខាងជើង (​ទី​៣) ដែរ ប្រាសាទ N17 ស្ថិតក្នុង​ក្រុម​ប្រាសាទ​សម្បូណ៍ ភាគ​ខាងជើង​គឺជា​អាស្រម​ឬ​កុដិ​ថ្ម​តូច​មួយ​ដ៏​សមសួន​និង​សង្ហារ​អស្ចារ្យ ។ អគារ​នេះ​ធ្វើឡើង​ដោយ​ថ្ម​៤​ផ្ទាំង មាន​រាង​៤​ជ្រុង​ស្មើ ផ្គុំ​គ្នា​ដោយមាន​ទ្វារ​ចូល​មួយ​បែរមុខ​ទៅ​ទិសខាងកើត ។ រីឯ​ដំបូល​នៃ​កុដិ​នេះ​វិញ​បានធ្វើ​ឡើង​ពី​ផ្ទាំង​ថ្ម​ធំ ដែល​ជ្រុង​នីមួយៗ​មាន​ទំហំ ៣,៦០​ម​. និង​កម្រាស់ ០,៣០ ម​. ហើយ​លំអ​ដោយ​រូប​ក្បាលមនុស្ស​ប្រុស ក្នុង​រង្វង់​មូលៗ​មាន​រាងដូចជា​ក្រចកសេះ ។​
ប្រាសាទ N16 និង​ក្បាច់​វិមានអាកាស (​ថត ១៩៩៥)
  
      ​នៅ​ផ្នែក​ខាងក្រោម ឬ​នៅ​គ្រឹះ​ប្រាសាទ យើង​ឃើញ​មាន​ចម្លាក់​ព្រះអាទិទេព​ប្រថាប់​គង់​ក្នុង​វិមានអាកាស ឬ​មណ្ឌល​តូចៗ ទាំង​៤​ជ្រុង ដោយនៅ​មួយ​ជ្រុង​មាន​ទេវតា​មួយអង្គ ស្ថិតក្នុង​ឥរិយាបថ​រាជា​លីលា​(​លំហែរ​កាយ​របស់​ស្ដេច​) ។​
        ​អាស្រម​ថ្ម​នេះ​ជួសជុល​ដោយ​រូបយើង​ផ្ទាល់ និង​លោក អួន វន ប្រធាន​អភិរក្ស​អង្គរ​កាលពី​ឆ្នាំ​១៩៩៥ ។​
       ​រីឯ​ប្រាសាទ N16 វិញ​ដែល​ស្ថិតនៅ​ជិត​នោះ សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​នេះ​ធ្វើ​ពី​ឥដ្ឋ នៅមាន​ទ្រង់ទ្រាយ​ល្អ​ជាងគេ ។ ប្រាសាទ​នេះ​បាន​បន្សល់ទុក ក្រៅពី​ចម្លាក់​តំណាង​ឲ្យ​វិមានអាកាស​ទាំង​៨ ដ៏​ល្អ​ស្អាត គឺ​នៅមាន​ស៊ុំទ្វារ​មួយ​ដែលមាន​ចារ​សិលាចារឹក​ពីលើ ពាក់ព័ន្ធ​និង​ប្រវត្តិ​នៃ​ប្រាសាទ ។ សូម​ជម្រាប​ដែរ​ថា ដោយសារ​ខឿន​នៃ​ប្រាសាទ​នេះ កំពុង​កប់​ក្នុង​ដី​យ៉ាងជ្រៅ យើង​ពុំ​អាច​សន្និដ្ឋានបានថា តើ​មាន​ថ្ម​ក្បាច់​ផ្តែរ​ឬទេ ដែល​ស្ថិតនៅ​ទីនោះ ។​
ក្បាច់​វិមានអាកាស ខឿន​ប្រាសាទ N1 (​ថត ១៩៩៨)
 
       ​ប្រាសាទ​មួយ​យ៉ាងសំខាន់ ក្នុងចំណោម​ក្រុម​ប្រាសាទ​សម្បូណ៍ គឺ​ប្រាសាទ N1 ។ ប្រាសាទ​ដ៏​ធំ​នេះ សល់​តែ​ផ្នែក​ខាងក្រោម​និង​គ្រឹះ ដោយហេតុថា កំពូល​នៃ​ប្រាសាទ​ត្រូវបាន​បំផ្លាញ ដោយ​គ្រាប់បែក​យន្តហោះ B52 កាលពី​សង្គ្រាមលោក លន់ នល់ ។ ថ្មីៗ​នេះ​ប្រាសាទ​នេះ ត្រូវ​បានទទួល​ការអភិរក្ស ។​
        ​នៅ​មិន​ឆ្ងាយ​ពីនេះ យើង​ក៏បាន​ឃើញ​ប្រាសាទ​មួយចំនួនទៀត ដែល​ស្ថិតនៅ​រាយប៉ាយ ជាពិសេស N7 ដែលមាន​រាង ៨​ជ្រុង​ស្មើ ដោយ​លំអ​ដោយ​ចម្លាក់ ធ្វើ​អំពី​បាយអ​គួរ​ឲ្យ​គយគន់​ណាស់ ។ កាលពី​ប៉ុន្មាន​ឆ្នាំ​កន្លងមកនេះ ពោលគឺ​រវាង​ឆ្នាំ ១៩៩៥-៩៦ យើង​បានស្នើ​ឲ្យ​អភិរក្ស​ដ្ឋា​ន​អង្គរ ធ្វើការ​ឈូសឆាយ​ព្រៃ ដើម្បី​ធ្វើ​ផ្លូវ​ចូលទៅ​កាន់​ប្រាសាទ​នេះ ដែល​ពោរពេញ ទៅដោយ​ព្រៃឈើ​ធំៗ និង​ស្មៅ​គួរ​ឲ្យ​រន្ធត់ ។​
ប្រាសាទ N7 មុន​និង​ក្រោយ​ការជួសជុល (​ថត ១៩៩៥) និង ​ប្រាសាទ N20 មុន​ការជួសជុល (​ថត ១៩៩៥)

       ​ក្បាច់ក្បូរ​រចនា​ដ៏​ល្អ​គ្មាន​ពីរ​នៃ​ប្រាសាទ​នេះ ជាពិសេស​សត្វ​អច្ឆរិយៈ ដែល​មួយ​ភាគ​ធំ​រិច​រិល​ក៏​មែនពិត ក៏ប៉ុន្តែ​នៅ​រក្សា សោ​ភ័​ណ្ឌ​ភាព​ដ៏​កម្រ ធ្វើ​ឲ្យ​ទស្សនិកជន​ស្ញប់ស្ញែង ដល់​ស្នាដៃ​បុព្វការី​ជន​ខាងលើនេះ ។ យើង​ក៏បាន​រកឃើញ​នៅ​មិន​ឆ្ងាយ ប៉ុន្មាន​ពី​ប្រាសាទ N16 នូវ​ប្រាសាទ​ដ៏​សំខាន់​មួយទៀត​គឺ​ប្រាសាទ N20 ។ ប្រាសាទ​នេះ​នៅ​រក្សា​នូវ​ថ្ម​សោម​សូត្រ​រូប​ជា​ក្បាល​ម្ករ សម្រាប់​បង្ហូរ​ទឹកមន្ត​ពី​ក្នុង​ប្រាសាទ​ចេញមកក្រៅ ដោយសារ​អាយុកាល​ដ៏​ចាស់ជរា រូបចម្លាក់​និង​ក្បាច់ក្បូរ នៅតាម​វិមានអាកាស​ជុំវិញ​ប្រាសាទ​ឥដ្ឋ​នេះ ស្ថិតក្នុង​ស្ថានភាព​រិច​រិល​គួរ​ឲ្យ​តក់ស្លុត តែ​ទោះជា​យ៉ាងនេះ​ក្តី ក៏បាន​រក្សាបាន​នូវ​តម្លៃ​វប្បធម៌ មិនអាច​កាត់ថ្លៃ​បានដែរ ៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​) នៅមាន​ត​

No comments:

Post a Comment

លោកអ្នកដឹងទេថា! តើសម្បតិ្តវប្បធម៌ជាអី្វ ?

នាពេលបច្ចុប្បន្ននេះយើងតែងតែងលឺជារឿយៗ ថាអ្នកនេះអ្នកនោះ ស្រលាញ់  សម្បតិ្តវប្បធម៌ ស្ទើរតែគ្រប់ៗមាត់។ ប៉ុន្តែពួកគេមួយចំនួនប្រហែលជាមិនទា...