របាំ​នៅ​ព្រះរាជ​ធានី​ឥសាន​បុ​រៈ (​សម្បូ​ណ៍​ព្រៃ​គុក​)



ជានិច្ចកាល ក្នុងសម័យ​បុរាណ វិស័យ​នា​ដ្ឋ​សាស្ត្រ​មិនអាច​ផ្តាច់​ចេញពី​ជីវិត​មនុស្ស​ក្នុង​សង្គមជាតិ ជាពិសេស​សាសនា​ស្ថាន តំណាង​ដោយ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ ដូចជា​ករណី​ទីក្រុង​ឥសាន​បុ​រៈ (​ឥសាន​បុរី​) ដែលជា​ព្រះ​រាជធានី​ចេនឡា សាងសង់ឡើង​ដោយ​ព្រះបាទ​ឥសាន​វរ្ម័នទី​១ (៦១៧-៦៣៧ នៃ​គ​.​ស​) មាន​ប្រាសាទ​តូចធំ​ជាច្រើន​ក្រុម ហៅថា ប្រាសាទ​សម្បូ​ណ៍​ព្រៃ​គុក ក្នុង​ខេត្តកំពង់ធំ​បច្ចុប្បន្ន​។​
​    ​នៅក្នុង​ព្រះរាជ​ធានី​នៃ​ទីក្រុង​ឥសាន​បុ​រៈ​ខាងលើនេះ តាមរយៈ​ក្បាច់​ផ្តែរ ដែល​សព្វថ្ងៃ​ត្រូវបាន​រក្សាទុក​សារមន្ទីរ​ជាតិ​ភ្នំពេញ យើង​អាច​ដឹងថា​របាំ​តូរ​តន្ត្រី ដែលជា​ពិធី​កម្មបាន​ដើរតួនាទី​យ៉ាង​ខាន់​បំផុត​។ ដោយហេតុថា វិស័យនេះ ត្រូវបាន​ផ្សារភ្ជាប់​ទៅនឹង​ជីវិត ឬ​វាសនា​នៃ​ប្រាសាទ​ទាំងនោះ​។​
ផ្តែរ មកពី​សម្បូរ​ព្រៃ​គុក ដើម​ស​.​វ​ទី​៧ សារមន្ទីរ​ជាតិ​ភ្នំពេញ (​ម​.​ត ២០០៣)

​    ​បើ​និយាយ​ម្យ៉ាងទៀត របាំ​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ ឬ​អង្គរ គឺជា​ពិធី​កម្ម​មួយ​ប្រារព្ធ​ឡើង ដើម្បី​ថ្វាយ​ចំពោះ​ព្រះអាទិទេព​ដ៏​មាន​មហិទ្ធិឫទ្ធិ រួមមាន​ព្រះព្រហ្ម ព្រះ​សិវៈ ឬ​ព្រះ​ឥសូរ ព្រះ​វិស្ណុ និង​ព្រះ​ហរិ​ហរៈ​ជាដើម​។ ម្ល៉ោះហើយ បាន​ជាមាន​ក្បាច់​ផ្តែរ​យ៉ាងហោចណាស់​ក៏​ពីរ​ដែរ ដែល​បុព្វការី​ជន​នា​សម័យ​នោះបាន​បន្សល់ទុក បានចង្អុលបង្ហាញ​អំពី​អាទិភាព​នៃ​វិស័យ​សិល្បៈ​ខាងលើនេះ​។ នៅលើ​ផ្ទៃ​ផ្តែរ គេ​ឃើញ​មាន​ពួក​សាវ័ក​មួយចំនួន ដែលជា​ព្រាហ្មណ៍ ខ្លះ​កំពុង​រាំច្រៀង ខ្លះទៀត​លេងភ្លេង ដោយនៅ​ដៃ​មាន​កាន់​ឧបករណ៍​ភ្លេង​មួយចំនួន ដូចជា ខ្លុយ ស្គរ​មុខ​ពីរ ទ្រ និង ចាប៉ី​ជាដើម​។​
​    ​តើ​ព្រាហ្មណ៍​ទាំងនោះ គឺជា​នរណា​ទៅ​?​។ ការសិក្សា​ប្រៀបធៀប​បាន​ឲ្យ​ដឹងថា ដូច​នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា​បច្ចុប្បន្ន ព្រាហ្មណ៍​ទាំងនោះ ដែល​បានរស់នៅ​ប្រចាំការ​ក្នុង​ទេវស្ថាន​ដ៏​ធំ​នោះ គឺជា​អ្នក​កាន់​និកាយ​ព្រះ​ឥសូរ ឬ​សិវ​និកាយ​។ ហើយ​ទិដ្ឋភាព​ដែល​បាន​ពិពណ៌នា​លើ​ក្បាច់​ផ្តែរ គឺ​ការសំពះ​ព្រះ​ឥសូរ ដែល​ប្រហែលជា​ធ្វើ​ឡើងជា​រាងរាល់ថ្ងៃ ឬក៏​ក្នុងឱកាស​បុណ្យទាន​ធំៗ​តែប៉ុណ្ណោះ​។
​    ​សូម​រំ​ឮ​កថា ចំពោះ​យើង ដូច​នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា​សព្វថ្ងៃ របាំ​ខាងលើនេះ​មាន​ឈ្មោះថា របាំ​សំពះ​ព្រះ​សិវៈ ឬ​របាំ​ព្រះ​សិវៈ​។ ចំណុច​ខាងលើ បង្ហាញ​ឲ្យ​ដឹង​យ៉ាងច្បាស់​នូវ​សារសំខាន់រ​បស់​វិស័យ​តូរ​តន្ត្រី នៅក្នុង​ទីក្រុង​ខ្មែរ​ខាងលើនេះ​យ៉ាង​ប្រាកដ​។ តាមពិតទៅ​នៅមាន​ទិន្នន័យ​ជាច្រើន​ទៀត ដែល​យើង​មិនអាច​រៀបរ​ប់​ឲ្យ​អស់​សេចក្តី​នៅទីនេះ​បានទេ​៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)

No comments:

Post a Comment

លោកអ្នកដឹងទេថា! តើសម្បតិ្តវប្បធម៌ជាអី្វ ?

នាពេលបច្ចុប្បន្ននេះយើងតែងតែងលឺជារឿយៗ ថាអ្នកនេះអ្នកនោះ ស្រលាញ់  សម្បតិ្តវប្បធម៌ ស្ទើរតែគ្រប់ៗមាត់។ ប៉ុន្តែពួកគេមួយចំនួនប្រហែលជាមិនទា...