ព្រះបាទស្រីអន្ទ្រវរ្ម័ន
ជាព្រះរាជបុត្ររបស់ព្រះបាទកៅឌិញវរ្ម័នទី២
ព្រះអង្គបានទទួលស្នងរាជពីបិតាទ្រង់នៅ រវាង គស៤៣០-៤៣៥។
ព្រះអង្គបានរក្សាទំនាក់ទំនងការទូតជាមួយប្រទេសចិនជានិច្ច។
នៅគស៤៣៤ ៤៣៥ និង ៤៣៨
ព្រះអង្គបានបញ្ជូនរាជទូតព្រះអង្គបីដងទៅគាល់ព្រះចៅចិនឈ្មោះ
«វេន» ត្រកូលសុង។ កាលណោះ
ប្រទេសចិនកំពុងមានទំនាស់ជាមួយប្រទេសចំប៉ាក្នុងការដន្ដើមគ្នាយកអាណាខេត្ដតុងកឹង។
ក្នុងនាមជាមិត្ដភាព ព្រះអង្គមិនបានគាំទ្រ
ជួយជ្រោមជ្រែងស្ដេចចាមដែលច្បាំងនឹងប្រទេសចិននោះទេ។
ព្រះបាទកៅឌិញជ័យវរ្ម័ន(គ.ស.៤៨០ ៥១៤ )
ព្រះអង្គគឺជាបុត្ររបស់ព្រះបាទស្រីឥន្ទ្រវរ្ម័ន។
ព្រះអង្គបានបន្ដកិច្ចការទូតជាមួយប្រទេសចិនដដែល។
ព្រះចៅក្រុងចិនបានដាក់ងារព្រះអង្គថា
«មេទ័ពមហាសមុទ្រប៉ាស៊ីហ្វិកខាងត្បូង»។
ព្រះបាទកៅឌិញជ័យវរ្ម័នក៏ជាក្សត្រ ហិណ្ឌូម្នាក់ដែរ
គោរពប្រតិបត្ដិព្រះមហិស្វរៈ(សីវៈ,ព្រះឥសូរ)ជាព្រះចុះមកលើភ្នំខ្ពស់និម្មិតរូបដោយលិង្គ(សីវៈ គីរីសៈ)។
នៅគ.ស.៤៨៤ នគរហ្វូណន មានទំនាស់ជាមួយនគរចំប៉ា
ព្រះបាទកៅឌិញជ័យវរ្ម័ន ក៏បានបញ្ជូនតំណាងពុទ្ធសាស
និកខ្មែរម្នាក់ឈ្មោះ «សក្សនាគសេន»
ទៅស្រុកចិនដើម្បីសុំជំនួយពីព្រះចៅចិន
ប៉ុន្ដែសំនូមពរនេះត្រូវបានបដិ សេធ។ នៅគស៤៩២
ស្ដេចចាមនោះត្រូវជនជែងរាជចាមម្នាក់ធ្វើឃាតបាត់ទៅសង្គ្រាមជាមួយនឹងចំប៉ាក៏ត្រូវ
ចប់ត្រឹមនេះ។
ព្រះបាទកៅឌិញជ័យវរ្ម័ន
គឺជាមហាក្សត្រឧស្សាហ៍ព្យាយាមក្នុងការកសាង
និងអភិវឌ្ឍន៍នគររបស់ទ្រង់ណាស់
ព្រះអង្គបានរៀបចំតំបន់លិចទឹក(កម្ពុជាក្រោម)
បច្ចុប្បន្នវៀតណាមខាងត្បូង) ដើម្បីពង្រីកភូមិដ្ឋានថ្មី
និងដីធ្លីដាំ ដំណាំបន្ថែមទៀតដែលមានបណ្ដោយប្រវែង២០០គម។
នៅសម័យនោះពុទ្ធសាសនាបានរីកដុះដាលជាខ្លាំង
ហេតុនេះបានជាព្រះមហាក្សត្របានបញ្ជូនតំណាងពុទ្ធសាសនិកពីររូប
គឺលោកមន្ទ្រសេនា និងភិក្ខុប៉ាល អោយទៅស្រុកចិន
ដើម្បីបកប្រែភាសាសំស្ក្រឹត។
ព្រះបាទកៅឌិញជ័យវរ្ម័នបានចូលទីវង្គត់នៅឆ្នាំ៥១៤។
ពួកចិនបានបន្សល់ទុកនូវពត៌មានខ្លះៗស្ដីពីអរិយធម៌ហ្វូណនកាលពីសម័យនោះ។
ពួកគេបានកត់ត្រាពីការអនុវត្ដន៍
របបទាសភាពដែលបានមកពីការចាប់ឈ្លើយប្រទេសជិតខាង ពីការធ្វើជំនួញ មាស
ប្រាក់ សំពត់ ព្រែ សូត ការ ផលិតគ្រឿងអលង្កាពីមាស
គ្រឿងចានឆ្នាំងធ្វើអំពីប្រាក់។ល។ គេសំគាល់ឃើញថាស្ដេចតែងរស់
នៅក្នុងពន្លា ជាថ្នាក់ៗ ប្រជារាស្ដ្ររស់នៅក្នុងផ្ទះផុតពីដីដែល
ប្រក់ស្លឹកបបុស។ គេបានឃើញសំពៅធំៗជាច្រើនដែលមានប្រវែង៨០-៩០ម៉ែត្រ
និងទទឹង៦-៧ម៉ែត្រ។
សំពៅទាំងនេះអាចផ្ទុកមនុស្សបានរហូតដល់៧០០នាក់ និងអាចបើក
បរលើសមុទ្រធំល្វឹងល្វើយ។
នៅលើក្បាលនិងកន្ទុយសំពៅទាំងនោះមានឆ្លាក់រូបត្រី (ក្បាល
និងកន្ទុយត្រី)។ ពេលចេញយាត្រាទៅណាមកណា មហាក្សត្រតែងជិះដំរី។
ឯល្បែងកំសាន្ដរបស់គេគឺការជល់មាន់ និងជល់ជ្រូក។
នៅពេលកាត់សេចក្ដីគេដាំទឹកអោយពុះរួចដាក់ចិញ្ចៀនមាស និងពងមាន់
ឬដុតច្រវាក់ដែកអោយឡើងក្រហម
បន្ទាប់មកគេអោយអ្នកក្ដីក្ដាន់ដើរចំនួន៧ជំហាន
ដៃពិរុទ្ធជននឹងរលាករលួយ តែដៃសុចរិតជននឹងមិនត្រូវរលាកទេ។
ម្យ៉ាងទៀតគេយកអ្នកក្ដីទាំងពីរទៅជ្រមុជទឹក បើគេជាជនទុច្ចរិត
គេនឹងលង់ទឹកនោះ តែបើសុចរិតជនមិនលង់ទឹកឡើយ។ គេបានចារទៀតថា
«នៅតាមភូមិដ្ឋាននីមួយៗគ្មានអណ្ដូងទឹកទេ
តែនៅកន្លែងផ្ដុំគ្នាប្រមាណបួនដប់គ្រួសារ
ទើបមានស្រះទឹកមួយដែលគេជីកប្រើរួមគ្នា។
គេគោរពប្រតិបត្ដិព្រះនៃផ្ទៃមេឃ ដោយបានធ្វើរូបទាំងនោះពីសំរិត
រូបដែលមានក្បាលពីរគេធ្វើដៃបួន
ឯរូបដែលមានក្បាលបួនគេធ្វើដៃប្រាំបីហើយនៅ
នឹងដៃនីមួយៗមានកាន់វត្ថុផ្សេងៗ ដូចជាកូនក្មេង សត្វបក្សី
សត្វចតុប្បាទ ព្រះអាទិត្យឬព្រះច័ន្ទ។ល។
ពេលព្រះមហាក្សត្រគង់លើបល្ល័ង្គ
ព្រះអង្គតែងបញ្ឈរជង្គង់ខាងស្ដាំ។ នៅពីមុខព្រះអង្គមានជើងពាន
ផ្ដិលមាស និងមានដុតគ្រឿងកំញានទៀតផង។
គេកាន់មរណទុក្ខដោយកោរពុកមាត់ឬពុកចង្កា។
របៀបរំលាយសពមានបួនយ៉ាងគឺ ទំលាក់សពចោលទៅក្នុងទឹក បូជាដោយភ្លើង
បញ្ចុះ(កប់)ដី ឬយកទៅចោលក្នុងព្រៃស្មសានទុកជាចំណីសត្វបក្សី
(ហ្សកកូដេស)។
ព្រះបាទរុទ្ទ្រវរ្ម័ន(គស៥១៤-៥៥០ រាជធានីបុរីទម័ក)
ព្រះអង្គជាបុត្រក្រៅច្បាប់របស់ព្រះបាទកៅឌិញជ័យ(កូនជាមួយស្នំ)
តាមប្រពៃណី និងក្រិតក្រមនៅជំនាន់នោះ ព្រះអង្គគ្មានសិទ្ធិ
និងគ្រងរាជទេ។ ដោយសារការលោភលន់អំណាចខ្លាំងពេក
ព្រះអង្គបានសំលាប់បុត្រពេញ
ច្បាប់របស់ព្រះបាទកៅឌិញជ័យវរ្ម័នគឺព្រះបាទគុណវរ្ម័ន
ដើម្បីដណ្ដើមយករាជបល្ល័ង្គ។ ចំណែកមាតាព្រះបាទគុណវរ្ម័ន
ម្ចាស់ក្សត្រីកុលារដ្ឋាវត្ដីមានការឈឺចាប់
ឆ្អែតចិត្ដនឹងអំពើកាចសាហាវយង់ឃ្នងរបស់ព្រះបាទរុទ្ទ្រវរ្ម័ន
ព្រះនាងក៏បានចេញទៅសាងផ្នួសក្នុងព្រៃស្មសានតែម្នាក់ឯងបាត់ទៅ។
ព្រះបាទរុទ្ទ្រវរ្ម័ន បានបន្ដការទូតជាមួយប្រទេសចិនដដែល
នៅគស៥១៧ និង៥៣៩ ព្រះអង្គបានបញ្ជូនរាជទូត
ខ្មែរទៅគាល់ព្រះចៅចិនជាបន្ដបន្ទាប់។ ឯកសារចិនបានបញ្ជាក់ថា
ព្រះអង្គបានទាំងធ្វើអំណោយសក់ព្រះពុទ្ធ
មួយសសៃដល់ស្ដេចចិនទៀតផង។
ដោយសារអំពើយង់ឃ្នងខុសតំរារបស់ព្រះបាទរុទ្ទ្រវរ្ម័ន
នគរហ្វូណនបានធ្លាក់ចុះក្នុងស្ថានភាពវឹកវរជាខ្លាំង
មិនបានប៉ុន្មានផងព្រះអង្គបានបាត់ខ្លួនដោយមិនដឹងមូលហេតុអ្វីច្បាស់លាស់ទេ។
សង្គ្រាមផ្ទៃក្នុង ក្នុងចន្លោះគ.ស ៥៤០-៥៥០
បានបណ្ដាលអោយនគរភ្នំបែកបាក់ប្រេះឆា លែងមានឯករាជភាព
ក្លាយជានគរតូចៗដាច់ៗពីគ្នា
ក្រោយមកនគរហ្វូណនបានត្រូវគ្រប់គ្រងដោយញាតិវង្សរបស់ព្រះបាទគុណវរ្ម័នវិញ។
តែបន្ទាប់មកទៀត រាជរបស់ញាតិវង្សព្រះបាទគុណវរ្ម័ននេះ
ត្រូវចៅរបស់ព្រះបាទរុទ្ទ្រវរ្ម័ន
ដែលបានរៀបអភិសេកជាមួយបុត្រីនៃនគរកម្ពុជា
លើកគ្នាមកវាយយកនគរហ្វូណន និងបង្រួបបង្រួមគ្នាជានគរតែមួយវិញ គឺនគរ
ចេនឡារួម។
ដូច្នេះតាមដែលគេបានស្គាល់គឺព្រះបាទរុទ្ទ្រវរ្ម័នជាមហាក្សត្រចុងក្រោយនៃនគរហ្វូណន។
នេះជារបៀបនិទានរឿង version
របស់ចិនស្ដីអំពីដើមកំណើតនៃរាជវង្សនៅហ្វូនន។ ចំណែកសិលាចារឹកចាមនៅ
មីសឺន (គ.ស.៦៥៨)(២៧) បានរំលឹកពីដើមកំណើតនេះដោយនិទានថា
ព្រាហ្មណ៍ កៅណ្ឌិន្យ ដែលបានទទួលលំពែងមួយពីព្រាហ្មណ៍ អស្វត្ថាម័ន
បានពួយលំពែងនោះ ដើម្បីរកកន្លែងកសាងរាជធានី រួចបានរៀបរាជាភិសេក
ជាមួយនាង សោមា ជាបុត្រីរបស់ស្ដេចភុជង្គនាគ ដែលបានបង្កើតរាជវង្សមួយ
គឺសោមវង្ស។
គួរកត់សំគាល់ថា រឿងបែបនេះត្រូវបានសិលាចារឹកខ្មែរមួយនៅ
ស.វ.ទី១០ (សិលាចារឹកបក្សីចាំក្រុង) រំលឹកឡើងវិញ
ហើយបើតាមគេប៉ាន់ស្មានមើលទៅគឺត្រូវនឹងរឿង
ដែលលោកជីវតាក្វាន់បានកត់ទុក
កាលបានមកទស្សនាប្រទេសខ្មែរនៅសម័យអង្គរ (ចុង ស.វ.១៣)
និងត្រូវនឹងរឿងព្រះថោង នាងនាគ ក្នុងរាជពង្សាវតារខ្មែរយើងទៀតដែរ។
ដូច្នេះទោះបីរបៀបនិទានរឿងមានសភាពប្លែកៗគ្នាក៏ដោយ
ក៏យើងអាចសន្និដ្ឋានបានថា តួអង្គ ហ៊ុនទៀន ឬ កៅណ្ឌិន្យ ឬព្រះថោង
ជាមនុស្សតែម្នាក់ ឯនាងលីវយី ក៏ដូចគ្នានឹង សោមា
ឬនាងនាគដែរ។ហើយទោះបីរឿង
ទាំងនេះមានលក្ខណៈជារឿងព្រេងក៏ដោយក៏អាចបង្ហាញការពិតដល់យើងខ្លះមិនខាន
គឺថាមានធាតុបរទេស
មួយគឺធាតុឥណ្ឌាបាននាំអរិយធម៌របស់ខ្លួនមកផ្ដុំផ្សំជាមួយ
នឹងអរិយធម៌របស់អ្នកស្រុកអាយ (មាននាងនាគជាតំណាង)
ដើម្បីបង្កើតអរិយធម៌ចំរុះមួយដែលបានវិវត្ដរហូតដក់សព្វថ្ងៃនេះ។
ម្យ៉ាងទៀតព្រឹត្ដិការណ៍ទាំងនេះ
ត្រូវតែបានកើតឡើងក្នុងគ្រិស្ដសតវត្សទី១
ព្រោះថានៅសតវត្សបន្ទាប់មកទៀត ព្រឹត្ដិការណ៍ប្រវត្ដិសាស្ដ្រត្រូវ
បានកត់ត្រាដោយសិលាចារឹកផង និងដោយអ្នកប្រវត្ដិសាស្ដ្រចិនផង។
បើតាមពង្សាវតាររាជវង្សលាង
ហ៊ុនទៀនមានបុត្រម្នាក់ដែលបានទៅត្រួតត្រាលើទឹកដីមួយផ្នេកដែលមានក្រុងប្រាំពីរ។ក្នុងចំណោមអ្នកសោយរាជ្យតមកមានស្ដេចឈ្មោះ
ហ៊ុនប៉ាងហួង។ ស្ដេចអង្គនេះបានប្រើឧបាយកលផ្សេងៗ
ដើម្បីអោយក្រុងទាំងនោះបែកបាក់សាមគ្គីគ្នាអស់
រួចលើកទ័ពទៅវាយយកបានទាំងអស់។
បន្ទាប់មក
ចាត់អោយកូននិងចៅរបស់ព្រះអង្គទៅត្រួតត្រាក្រុងទាំងនោះ
មួយម្នាក់ៗ។ ស្ដេច ហួនប៉ានហួង
សោយទីវង្គតនៅពេលដែលមានជន្មាយុជាង៩០ឆ្នាំ។ កូនប្រុសទី២ ឈ្មោះ
ប៉ានប៉ាន
ត្រូវលើកអោយឡើងសោយរាជតែបានប្រគល់កិច្ចការរដ្ឋទាំងឡាយអោយមេទ័ពហ្វានចេម៉ាន
មើលខុសត្រូវ។ ស្ដេចប៉ានប៉ាន សោយរាជបានតែបីឆ្នាំក៏សុគតទៅ។
ប្រជារាស្ដ្របានព្រមគ្នា លើកហ្វានចេម៉ានអោឡើងសោយរាជ្យ។
ស្ដេចអង្គនេះមានសេចក្ដីក្លាហាន ហើយរិទ្ធានុភាពខ្លាំងណាស់
ព្រះអង្គបានលើទ័ពទៅវាយប្រទេសជិតខាងដាក់ជាចំនុះអស់ជាច្រើន។
ព្រះអង្គទ្រង់ប្រកាសថាជា «មហារាជនៃហ្វូនន» ។
បន្ទាប់មកទ្រង់បញ្ជាអោយធ្វើសំពៅធំៗជិះកាត់សមុទ្រ
ទៅវាយនគរបានជាង១០ ដែលក្នុងចំណោមនោះមាននគរ គីវទូគុន
K’iu-tou-K’ouen កៀវឆេ kieou-tche ទៀន ស៊ុន Tien-Souen។
ព្រះអង្គបានពង្រីទឹកដីធំរហូតដល់៥ ឬ ៦ពាន់លី។
អ្នកប្រវត្ដិសាស្ដ្រនិយមចាត់ទុកដោយសមហេតុសមផលថា
ហ្វានចេម៉ាន នេះត្រូវនឹងស្ដេចស្រីមារៈ
ដែលមានឈ្មោះចារនៅក្នុងសិលាចារឹកវ៉ូកាញ់ ខេត្ដញ៉ាត្រាង
ប្រទេសវៀតណាមសព្វថ្ងៃ ដែលពីដើមគេយល់ច្រលំថាជា របស់ចំប៉ា
តែក្រោយមកគឺចាប់ពី គ.ស.១៩២៧ លោក Louis Finot
ចាត់ទុកថាជារបស់សាមន្ដរដ្ឋមួយរបស់អាណាចក្រភ្នំទៅវិញ។
ឯកសារចិនបានបញ្ចាក់ប្រាប់យើងជាបន្ដទៅទៀតថាស្ដេច ហ្វានចេម៉ាន់
បានសោយទីវង្គតនៅពេលលើកទ័ព ទៅវាយរដ្ឋ «គីនលីន» (កំពែងមាស)
ដែលលោក G. Coedès ថាត្រូវនឹងសុវណ្ណភូមិ (ដីមាសក្នុងអត្ថបទបាលី)
សុវណ៌កុដ្យ (កំពែងមាសក្នុងអត្ថបទសំស្ក្រឹតនៅប្រទេសភូមាខាងត្បូង
ឬជ្រោយម៉ាលាយូ) ។
នៅពេលដែលទ្រង់ ប្រឈួន ហ្វានចេម៉ាន់ ទ្រង់បានបញ្ជូនរាជបុត្រឈ្មោះ
គិនចេង អោយទៅសោយរាជ្យជំនួសព្រះអង្គ។ ពេលនោះក្មួយព្រះអង្គឈ្មោះ
ឆាន (កូននៃបងស្រីរបស់ព្រះអង្គ) ដែលជាមេត្រួតទ័ព ២០០០នាក់
ក៏បានជ្រែករាជ្យ ដោយបានធ្វើគត់រាជទាយាទ គិនចេង ។
ពេលដែលព្រះអង្គសោយទីវង្គតទៅ ហ្វានចេម៉ាន់ មានបុត្រមួយទៀត
ដែលនៅបៅដោះនៅឡើយ។ បុត្រនេះឈ្មោះ ឆាង
ហើយរស់នៅក្នុងចំណោមប្រជារាស្ដ្រ។
លុះធំឡើងបាន ព្រះជន្ម ២០វស្សាហើយ
បុត្រអង្គនេះបានប្រមូលបក្សពួកលើកទៅសំលាប់ស្ដេចឆានបាន។
ប៉ុន្ដែមេទ័ពរបស់ ឆាន ឈ្មោះ ហ្វានស៊ីយុន បានធ្វើគត ឆាងវិញបាន
រួចឡើងសោយរាជ្យ។
ព្រះអង្គទ្រង់បានបញ្ជាអោយកសាងកន្លែងផ្សេងៗសំរាប់ទ្រង់ទៅកំសាន្ដ។
ពេលព្រឹក និងពេលថ្ងៃត្រង់ ព្រះអង្គទ្រង់ប្រទានសវនាការ ៣ឬ៤ដង។
ជនបរទេស និងប្រជារាស្ដ្របានយកដង្វាយផ្សេងៗមកថ្វាយ មានចេក អំពៅ
អណ្ដើក និងសត្វបក្សី…។
ព្រឹត្ដិការណ៍ទាំងប៉ុន្មានខាងលើចាប់ពី ហ្វានចេម៉ាន់
សោយទីវង្គតដល់ ហ្វានស៊ីយុន ឡើងសោយរាជ្យ បានកើតឡើងនៅចន្លោះឆ្នាំ
២២៥ និង ២៥០។ គឺនៅចន្លោះកាលកំនត់ទាំងពីរនេះហើយ ក្នុងរជ្ជកាលរបស់
ហ្វានឆាន ដែលអាណាចក្រភ្នំបានទាក់ទងជាលើកដំបូងជាមួយនឹងរាជវង្ស
មុរុណ្ឌ នៅប្រទេសឥណ្ឌា និងបានបញ្ជូនរាជទូតទី ១ ទៅកាន់ប្រទេសចិន។
ចំពោះទំនាក់ទំនងជាមួយចិនខាងលើនេះលោក G.Coedès
យល់ថាជារឿងមានលក្ខណៈពាណិជ្ជកម្មច្រើនជាងលក្ខណៈនយោបាយ។
យ៉ាងណាមិញនៅសម័យនោះ គឺសម័យរាជាអាណាចក្របីប្រទេសចិនខាងត្បូង
(រាជាអាណាចក្រវូ)
ដែលមិនអាចធ្វើជំនួញជាមួយបស្ចឹមប្រទេសតាមផ្លូវគោក (កាន់កាប់ដោយ
ពួកវ៉ី)
ក៏បែរមករកទិញវត្ថុប្រនិតដែលខ្លួនត្រូវការតាមផ្លូវសមុទ្រវិញ។
ដោយហេតុនេះហើយបានជាគេមកទាក់
ទងជាមួយអាណាចក្រភ្នំដែលស្ថិតនៅចំផ្លូវទៅមកនៃជំនួញខាងសមុទ្រ
ហើយដែលជាតំណាក់មួយជៀសវាងមិន
បានសំរាប់អ្នកដើរសំពៅឆ្លងកាត់តាមច្រកម៉ាឡាកា
ឬអ្នកចូលចិត្ដដឹកទំនិញឆ្លងចុះឡើងតាមបួរដីនៃជ្រោយម៉ាលាយូ។
ចំពោះទំនាក់ទំនងជាមួយឥណ្ឌាវិញ ឯកសារចិនមួយនៅចុងសតវត្សទី៥
បាននិយាយថា មានមនុស្សម្នាក់ឈ្មោះ កៀសៀងលី
ជាមនុស្សនៃស្រុកតាន់យ៉ាង (នៅខាងលិចប្រទេសឥណ្ឌា)
បានធ្វើដំណើរទៅប្រទេសឥណ្ឌូ រួចបង្ហួស មកអាណាចក្រភ្នំ។
គឺជននេះហើយដែលបាននិយាយប្រាប់ ហ្វានឆាន
ពីរឿងប្លែកៗនៅប្រទេសឥណ្ឌា ប៉ុន្ដែដំណើរ ទៅកាន់ប្រទេសនោះ
ត្រូវអស់ពេលយូរ ទាំងទៅទាំងមកអស់ ៣ឆ្នាំ ឬដល់៤ឆ្នាំក៏សឹងមាន។
គេដឹងច្បាស់ថាស្ដេច ហ្វានឆាន
ប្រហែលជក់ចិត្ដនឹងរឿងចំលែកអស់ទាំងនោះ
ហើយបានបញ្ជូនញាតិរបស់ព្រះអង្គ ឈ្មោះ ស៊ូវូ
ជាទូតទៅកាន់ប្រទេសឥណ្ឌា។ រាជទូតរូបនេះបានចុះសំពៅទៅ តូវគីវលី
Teou kiuli ប្រហែលត្រូវនឹង ត ក្ដោលត្រង់នេះ សអោយឃើញថា
អាណាចក្រភ្នំលាតសន្ធឹង ឥទ្ធិពលទៅដល់មហាសមុទ្រឥណ្ឌូ។
រាជទូតអាណាចក្រភ្នំបានទៅ ដល់ពាមទន្លេគង្គា
រួចធ្វើដំណើរតាមដងទន្លេឡើងទៅដល់រាជធានីរបស់ស្ដេចមួយអង្គ ដែលលោក
Lévi ថាជាស្ដេច ក្នុងរាជវង្ស មុរុណ។
ស្ដេចអង្គនេះនាំភ្ញៀវអោយដើរទស្សនាប្រទេសព្រះអង្គ
រួចអោយឥណ្ឌាម្នាក់ឈ្មោះឆេន សុង នាំត្រលប់មកវិញដោយប្រគល់អោយសេះ៤
នៃស្រុកនោះ ដើម្បីទុកជាដង្វាយនៃព្រះអធិរាជអាណាចក្រភ្នំផង។
បើតាមពង្សាវតារនៃអាណាចក្របី គឺស្ដេចហ្វានឆាន
ដដែលនេះហើយដែលបានបញ្ជូនទូតទី១ទៅកាន់ប្រទេស ចិននៅ គ.ស.២៤៣
ដើម្បីនាំដង្វាយជាអ្នកភ្លេង
និងផលិតផលផ្សេងៗទៅថ្វាយស្ដេចក្រុងចិន។ គេអាចចោទសួរម្យ៉ាងទៀតថា
តើស្ដេច ហ្វានឆាន នេះដែរឬ
ដែលជាអ្នកនិពន្ធសិលាចារឹកវ៉ូកាញ់ដែលបានចាត់ទុកព្រះអង្គថាជាញាតិរបស់ព្រះបាទ
ស្រីមារៈ?
ស្ដេច ហ្វានស៊ីយុន ដែលបានសោយរាជ្យតពី ហ្វានឆាន
ក្រោយពីបានធ្វើគត់មួយអង្គរបស់ ហ្វាន់ចេម៉ាន់ បានទទួលនៅប្រមាណ
គ.ស. ២៤៥-២៥០ នូវគណបេសកកម្មទូតរបស់លោក កាំងថៃ និងលោក ឈូយីង
ដែលបានមកជួមគ្នាជាមួយនឹងទូត ឥណ្ឌានៅក្នុងរាជវាំង។
គណៈបេសកកម្មទូតនេះបានមកចងស្ពានមេត្រីជាមួយអាណាចក្រភ្នំ។
បន្ទាប់ពីនោះគេឃើញស្ដេច ហ្វានស៊ីយុន
បញ្ជូនទូតទៅប្រទេសចិនជាច្រើនលើកនៅចន្លោះ គ.ស ២៦៨ ដល់ ២៨៧
ហើយដែលមានកត់ទុកក្នុងពង្សាវតាររាជវង្សស៊ីន។
តាមគេប៉ាន់ស្មានមើលទៅការបញ្ជូនទូត បីលើកចុងក្រោយ គឺពី គ.ស.២៨៥
ដល់ ២៨៧ ប្រហែលជាផលវិបាកនៃការមានសន្ទុះឡើងវិញក្នុងផ្នែកជំនួញ
ផ្លូវសមុទ្រ ក្រោយពីការធ្វើអោយប្រទេសចិនមានឯកភាពឡើងវិញ
ដោយរាជវង្សស៊ីន ព្រោះព្រឹត្ដិការណ៍នេះ
បណ្ដាលអោយមានសេចក្ដីត្រូវការនូវវត្ថុប្រនិតយ៉ាងខ្លាំងពីសំណាក់ពួកស្ដេច។
No comments:
Post a Comment