គ្រា​ដំបូង​នៃ​អាណាចក្រ​ភ្នំ ភាគ​១ នគរ​ហ្វួ​ណន មាន​រាជធានី​ដំ​បួង​បំផុត​នៅ​បាភ្នំ​ឈើ​តាច់ ខេត្ដ​ព្រៃវែង

នៅ​ខាងដើម​គ្រិស្ដសករាជ រដ្ឋ​ដែល​ខំ​ខាន់​ជាងគេ​នៅ​អាស៊ី​អ​គ្នេ​យ៍​គឺ អាណាចក្រ​ភ្នំ​។ ចិន​ហៅថា ហ្វូណន​។ ពាក្យ​ហ្វូណន ចិន​បូរាណ​អាន​ថា បឺ​យូ​ណា​ម ដែលជា​ពាក្យ​គ្មាន​ន័យ​អ្វី​អោយ​ប្រា​ដក​ក្នុង​ភាសា​ចិន​ទេ​។ ដោយហេតុនេះ ហើយ​បានជា​អ្នកសិក្សា​ស្រាវជ្រាវ បាន​ព្យាយាម​រាវរក​មើលថា​តើ​ពាក្យ ហ្វូណន នេះ​ត្រូវ​នឹង​ពាក្យ​អ្នកស្រុក​អាយ​ថា​ម៉េច​?

មានមតិ​ខ្លះ​ចាត់ទុកថា ហ្វូណន ត្រូវ​នឹង​ពាក្យ​ខ្មែរ​ថា ភ្ន​ង ដោយ​សំអាងថា កុល​សំ​ព័ន្ធ​ភ្ន​ង ដែល​រស់​នៅលើ​ខ្ពង់ រាប​សព្វថ្ងៃ ស្ថិតនៅក្នុង​អំបូរ​ជាមួយ​ខ្មែរ​នេះ​ម្យ៉ាង ហើយ​ម្យ៉ាងទៀត ដោយ​សំអាងថា​រូបចំលាក់​នៅលើ​ជញ្ជាំង ប្រាសាទ​បូរាណ​ខ្មែរ បាន​បង្ហាញថា​ខ្មែរ​ក្នុងសម័យ​នោះ មាន​សំលៀកបំពាក់ និង​ទំលាប់​ខ្លះ​ដូច​ពួក​ភ្ន​ង​ដែរ​។ ចំពោះ​រឿងនេះ​គួរកត់សំគាល់​ថា​លោក​សាស្ដ្រ​ចា​រ្យ L. Brumpt បាន​បញ្ជាក់ថា ខ្មែរ​និង​ភ្ន​ង​ពិតជា​មានពូជ​អំបូរ​ជាមួយគ្នា​មែន ដោយ​សំអាង​ទៅលើ​លទ្ធផល​នៃ​ការសិក្សា​របស់លោក ទៅលើ​ឈាមក្រហម hémoglobines(23)​។​

ចំណែក​លោក G. Coedès លោក​យល់ថា ហ្វូណន ត្រូវ​នឹង​ពាក្យ​ខ្មែរ​បុរាណ វ្នំ ដែល​សព្វថ្ងៃ​ក្លាយជា​ភ្នំ​។ លោក​បាន​បញ្ជាក់ថា ស្ដេច​នៅ​សម័យ​នោះ​មាន​ឋានន្ដរនាម​ថា ស្ដេចភ្នំ ពាក្យ​ខ្មែរ​បុរាណ​ថា កុ​រុង​វ្នំ ត្រូវ​នឹង​សំស្ក្រឹត​ថា បវិត​ភូបាល ឬ សៃ​ល​រាជ​។ ជនជាតិ​ចិន​ក៏បាន​យក​ឋានន្ដរនាម​នេះ​ប្រើ​សំរាប់​ហៅ​ប្រទេស​ដែល​ស្ដេច​ទាំងនោះ គ្រប់គ្រង​ផងដែរ​។​

ចំពោះ​ទំលាប់​ខាងលើនេះ លោក E Aymonier បានកត់សំគាល់​ឃើញថា ក្នុងសម័យ​បុរាណ​ចិន​មិនចេះ​វែកញែក​មនុស្ស​អោយដាច់​ពី​ប្រទេស​ទេ​។ ពួកនេះ​ច្រើន​ប្រើ​ឈ្មោះ​តែមួយ​សំរាប់​សំគាល់​មនុស្ស​ផង រាជធានី​ផង ប្រទេស​ទាំងមូល​ផង ឬ ក៏​ឈ្មោះ​ឋានន្ដរនាម​របស់​អ្នកដឹកនាំ​ផង​(24)​។​ ចំពោះ​ទស្សនៈ​របស់លោក G.coedès នេះ គួរ​កត់សំគាល់ថា ឯកសារ​ចិន​បាន​និយាយ​ច្បាស់​ថា អធិរាជ​អាណាចក្រ​ភ្នំ​មាន​ឋានន្ដរនាម គូ​លុង គឺ ក្រុង​ដែល​សព្វថ្ងៃ​មានន័យថា ស្ដេច​សោយរាជ្យ​។

បើ​ដូច្នេះ​ពាក្យ ហ្វូណន ចិន​ហៅ​តាម​ឋានន្ដរនាម​របស់​អធិរាជ​អាណាចក្រ​ភ្នំ គឺ​កុ​រុង​ភ្នំ នេះឯង​។ ឯការ​ដែលមាន​ឋានន្ដរនាម​យ៉ាងនេះ​គឺ ប្រហែល​មកពី​ភ្នំ​ជាទី​កន្លែង​ដែល​អធិរាជ​ឡើងទៅ​ជួបនឹង​ព្រះ​ឥសូរ ឯ​ចិន​បាន​និយាយថា «​ព្រះអាទិទេព​យាង ចុះ​លើ​ភ្នំ​ម៉ូ​តាន Mo-tan ជា​ញឹកញាប់ ព្រះអង្គ​មក​ទីនោះ ដើម្បី​បញ្ចេញ​ម​ហិ​ទ្ធិ​រិ​ទ្ធ​របស់​ព្រះអង្គ ព្រះ​អធិរាជ​ទាំងឡាយ​បានទទួល​នូវ​ពរជ័យ​ពី​ព្រះអង្គ ហើយ​ប្រជារាស្ដ្រ​ក៏បាន​សុខ​ចំរើន​ដោយសារ​នោះ​ផង​»​។​
២. បញ្ហា​ទីតាំង​
នៅ​មុនពេល​សង្គ្រាម​សកលលោក​លើក​ទី​១ គេ​ឃើញ​មាន​សង្វែង​យោបល់​ច្រើន​ចំពោះ​ទីតាំង​របស់​អាណាចក្រ​ភ្នំ​ ។ ​លោក A. Rémusat ជឿថា ហ្វូណន​ជា​អាណា​ខេត្ដ​មួយ​របស់​ចិន ហើយ​ស្ថិតនៅត្រង់​ប្រទេស​តុងកឹង​។ លោក klaproth និង Pauthier ថា ហ្វូណន​ត្រូវ​នឹង​ដែនដី pégou និង​ប្រទេស​ភូមា​។ លោក Dequines ថា​ត្រូវ នឹង​កោះ​មួយ​នៅ​ខាងលិច​ប្រទេស​សៀម​។ ឯ​លោក Barth ថា​ត្រូវ​នឹង​ឆ្នេរសមុទ្រ​តេ​ណា​ស្សេរី​ម ក្រៅពីនេះ​អ្នក សិក្សា​ឯទៀត​ជឿថា ហ្វូណន​នៅត្រង់​ប្រទេស​ខ្មែរ ឬ​ប្រទេស​សៀម​។​
ដើម្បីអោយ​បានដឹង​ច្បាស់​ពី​ទីតាំង​របស់​ហ្វូណន គួរ​គប្បី​យើង​លើកយក​ឯកសារ​ចិន​មក​ពិនិត្យ​អោយបាន​ហ្មត់ចត់​សិន​។ ឯកសារ​ទាំងនោះ​បានផ្ដល់​ពត៌មាន​សំខាន់ៗ​ដូចតទៅ​៖
១. ហ្វូណន​មាន​ចំងាយ ៣០០០​លី ខាងលិច​ប្រទេស​លីន​យី​
២. ហ្វូណន​មាន​ចំងាយ ៧០០០​លី ពី Jenan តុងកឹង​
៣. ហ្វូណន​មាន​ទំហំ ៣០០០ លី ក្រោយ​ពង្រីក​ធំ​ដល់ ៥០០០ ឬ ៦០០០​លី​
៤. ហ្វូណន​ស្ថិតនៅក្នុង​ឈូង​សមុទ្រ​ធំ​មួយ​
៥. មាន​ទន្លេធំ​មួយ​ហូរ​ពី​ខាងលិច ឯកសារ​ខ្លះ​ថា​ពាយព្យ ហើយ​ចាក់​ទៅ​សមុទ្រ​។​
​ប្រសិនបើ​យើង​គិតថា ១​លី​មាន​ប្រវែង ៥៧៦​ម៉ែត្រ ចំងាយ​ពី​លីន​យី​មក​ហ្វូណន​មាន ១៧២៨​គ​.​ម គឺ​ត្រូវ​នឹង​ប្រទេស​ខ្មែរ​សព្វថ្ងៃ កម្ពុជា​ក្រោម និង​ប្រទេស​ថៃ​ផ្នែក​កណ្ដាល​។ ឈូង​សមុទ្រ​ធំ​ក្នុង​ឯកសារ​ចិន​គឺ​ឈូង​សមុទ្រ​ថៃ ឯ​ទន្លេធំ​ដែល​ហូរ​ចាក់​ទៅក្នុង​សមុទ្រ គឺ​គ្មានអ្វី​ក្រៅពី​ទន្លេមេគង្គ ឬ​បើ​និយាយអោយចំ​ទៅ គឺ​ទន្លេសាប​ហ្នឹងឯង​។ សរុបសេចក្ដី​មក​ឃើញថា​មជ្ឈមណ្ឌល​របស់​ហ្វូណន ស្ថិតនៅត្រង់​វាលទំនាប​ខាងក្រោម​នៃ​ទន្លេមេគង្គ​នេះឯង​។ ត្រង់នេះ​អ្នកសិក្សា​ហាក់ដូចជា​យល់ស្រប​គ្នា​ហើយ តែ​នៅមាន​ចំនុច​មួយទៀត​ដែល​អ្នកសិក្សា​នៅ​មិនទាន់​ហ៊ាន​អារកាត់​នៅឡើយ គឺ​រឿង​ទីតាំង​នៃ​រាជធានី​ដំបូង​របស់​ហ្វូណន​។​
យ៉ាងនាមិញ សិលាចារឹក​ខ្មែរ​សម័យ​ក្រោយមកទៀត​បាន​និយាយ​ពី​ក្រុង វ្យា​ធ​បុ​រ (​បុរី​នៃ​ស្ដេច​ទាក់ដំរី​) ដែល​អ្នក​ប្រ​វ​ត្ដិ​សាស្ដ្រ​ចាត់ទុកថា ជា​រាជធានី​មួយ​របស់​ហ្វូណន ចិន​ហៅ​រាជធានី​ហ្វូណន​ថា តូ​ម៉ូ (T’o mou) ដែល​លោក G. Coedès ថា​ត្រូវ​នឹង​ពាក្យ​ខ្មែរ​បុរាណ ទ្មាក់ ឬទ​ល្មាក់ (​អ្នក​ទាក់ដំរី​)​។ លោក​យល់​ទៀតថា ក្រុង​វ្យា​ធ​បុ​រ​នេះ​ស្ថិត នៅ​ម្ដុំ​បាភ្នំ​និង​បា​ណា​ម​ក្នុង​ខេត្ដ​ព្រៃវែង​សព្វថ្ងៃ​។ ព្រះ​ភិក្ខុ​ប៉ាង ខាត់ ក៏មាន​ព្រះ​យោបល់​ដូច្នេះ​ដែរ​។ ព្រះអង្គ​បានសរសេរថា «​រាជធានី​វ្យា​ធ​បុ​រ តាំងនៅ​តំបន់​បាភ្នំ ទំនងជា​នៅ​ខេត្ដ​ខ្សាច់​បច្ចុប្បន្ននេះ ព្រោះ​គេ​បាន​រកឃើញ បុរាណ​ដ្ឋា​ន និង​បុរាណ​ទេវរូប​ជាច្រើន​នៅ​ទីនោះ​។ លិ​លា​ចារឹក​មួយ​នៅ​វត្ដ​ច​ក្រិត​នៅ​ជើងភ្នំ​ពីស​.​វ​ទី​១០ បាន​និយាយ​ពី​ការកសាង​ទេវរូប​ព្រះ​ឥសូរ​ហៅថា អ​ទ្រិ​វ្យា​ធ​បុ​រេ​ស្វរ តំកល់ទុក​នៅ​ទីនោះ​»(25)​។​
គួរកត់សំគាល់​ម្យ៉ាង​ទៀតថា នៅ​តំបន់​បាភ្នំ​ឈើកាច់​សព្វថ្ងៃនេះ​មាន​ភូមិ​ជាច្រើន​ដែលមាន​ឈ្មោះ​ទាក់ទង​នឹង ដំរី គឺ​ភូមិ​រោងដំរី ក្បាលដំរី និង​ព្រៃ​ដំរី​។ តើ​យើង​អាច​ចាត់ទុក​ឈ្មោះ​ទាំងនេះ​ថា ជា​អនុស្សាវរីយ៍​លើ​ទីតាំង​រាជធានី​អាណាចក្រ​ភ្នំ​បានទេ​? តាម​ប្រ​វ​ត្ដិ​រាជវង្ស​លាង ក្រុង​នេះ​ស្ថិតនៅ​ប្រហែល​២០០​លី ពី​សមុទ្រ បើ​គិត​ទៅ​គឺ​ត្រូវ នឹង​ចំងាយ​ពី​បាភ្នំ​ទៅ អូរ​កែវ​ដែលជា​កំពង់ផែ​ធំ​មួយ​របស់​ហ្វូណន​។
នៅពេល​សង្គ្រាមលោកលើកទី​២ លោក Louis Malleret អ្នកប្រាជ្ញ​បារាំង​បានធ្វើ​កំនាយ​ផ្សេងៗ ក្នុង​ដែនដី​សន្ដរ​ទន្លេមេគង្គ ហើយ​បាន​រកឃើញរ​ម្មណី​យ​ដ្ឋា​ន អូរ​កែវ​នេះ ដែល​លោក​ចាត់ទុកថា ជា​កំពង់ផែ​ធំ​របស់​ហ្វូណន ព្រោះ​នៅ​ទីនោះ​គឺ​នៅ​ខាងត្បូង​ភ្នំ​បា​ថេ ខេត្ដ​ក្រមួនស គេ​បាន​ជីក​រកឃើញ​ឃឿន​សំណង់​ផ្សេងៗ ព្រមទាំង​វត្ថុ​ផ្សេងៗ​ទៀត​ជាច្រើន ខ្លួះ​មកពី​ចក្រភព​រ៉ូម ខ្លះទៀត​មកពី​ប្រ ទេស​ឥណ្ឌា និង​ខ្លះទៀត​ជា​វត្ថុ​ធ្វើ​ពី​ថ្ម​រំលីង​។ ដោយហេតុ​នេះហើយ​ទើប​មានមតិ​ខ្លះ​យល់ថា អូរ​កែវ​នេះ​រាជធានី ដើម​បង្អស់​របស់​ហ្វូណន​។

ប៉ុន្ដែ​មាន​អ្នកសិក្សា​ខ្លះទៀត​ដូចជា​លោក Jean Boisselier ជាដើម​បែរជា​យល់ថា រាជធានី​នេះ​ស្ថិតនៅត្រង់​វាលទំនាប ខាងក្រោម​នៃ​ទន្លេ​មេ​នាម​វិញ ព្រោះ​លោក​សំអាងថា នៅ​ទីនោះ​លោក​បាន​រកឃើញ​រូប​ខ្លះ​ធ្វើ​ពី​ឥដ្ឋ​។ បើតាម​លោក របស់​បែបនេះ​គឺជា​របស់​ធ្វើ​ក្នុងស្រុក មិនមែន​នាំយក​មកពី​ក្រៅ​ទេ​។ ប៉ុន្ដែ​អ្នកប្រាជ្ញ​បារាំង​នេះ​យល់​ដែរ​ថា នៅ​ខាងចុង​សម័យ​ហ្វូណន រាជធានី​នេះ​ត្រូវ​លើកយក​ទៅ​តាំង​ត្រង់​កន្លែង​មួយ នៅ​ជិត​ពាម​ទ​ន្ល​មេគង្គ​ខាងត្បូង​ប្រទេស​កម្ពុជា​(26) ។​





No comments:

Post a Comment

លោកអ្នកដឹងទេថា! តើសម្បតិ្តវប្បធម៌ជាអី្វ ?

នាពេលបច្ចុប្បន្ននេះយើងតែងតែងលឺជារឿយៗ ថាអ្នកនេះអ្នកនោះ ស្រលាញ់  សម្បតិ្តវប្បធម៌ ស្ទើរតែគ្រប់ៗមាត់។ ប៉ុន្តែពួកគេមួយចំនួនប្រហែលជាមិនទា...